duminică, 4 februarie 2007

Eurovizuina muzicii româneşti

M-a pus naiba să mă uit sâmbătă seara la "semifinala" a doua a preselecţiei pentru Euroviziune (pe prima am avut norocul s-o sar). Mă uitam la aberaţiile de melodii care se chinuiau să încânte auzul cuiva şi mi-am amintit că am avut acum vreo două săptămîni o discuţie cu cineva care face PR pentru o casă de discuri (nu dau nume) despre marele rahat în care e muzica din România în momentul de faţă.

De zece ani încoace am trecut prin toate "perioadele" posibile: ne-am "dance"-uit cu fetiţe goale la mare până când ni s-au format mileuri în creiere din cauză de "andrele". Am umblat printre şi pe după blocuri cu Mafii şi Paraziţi (ăştia din urmă rămân în top, by the way) până ne-am prins că 95% dintre ei vorbesc despre aceleaşi banale şi depăşite lucruri. Ne-am manelizat ani în şir căutând explicaţii pentru succesele lui Guţă şi Minune până în sfincterele balcanismului impur. Am încercat (fără succes) să readucem rock-ul pe piedestal, dar piedestalul era atât de ciobit încât a trebuit să-l transportăm de urgenţă în zonele mai safe şi mai underground. Am înţeles şi acceptat nervoşi că Moga e The King, Pharell-ul României, mogulul muzicii dâmboviţene şi ne-am consolat cu şapca şi proiectele lui mai mult sau mai puţin copiate.

Unde suntem acum?

Suntem într-un mare rahat. Asta e senzaţia mea şi n-am nici un motiv să cred altceva. Nici măcar milioanele de euro pe care Trăistariu vrea să le cheltuiască pe firme de taxiuri, case care se rotesc după soare şi flori de soare care se rotesc după lună nu mă vor face să cred altceva.
Muzica din România e în impas. Lumea se uită cu invidie la faptul că cel mai vândut "artist" al momentului e o fetiţă de trei ani care l-a ridicat pe Ghiţă la rang de premiu Grammy. Pentru că altceva nu avem. Până şi greii par a fi luat heliu: Direcţia 5, trupă cu pretenţii de U2, şi-a ascuns inspiraţia în ridurile lui Marian Ionescu. Iris nu mai ştie ce să deseneze pe afişe iar Cristi Minculescu arată, din păcate, din ce în ce mai rău. Timpuri Noi a revenit cu o piesă (UNA!) şi cu o duzină de remake-uri (bune, dar... remake-uri). Holograf a renunţat de mult la muzica adevărată pentru a mulţumi femeile îndrăgostite şi doritoare de orgasm-la-minut. VH2 rămâne doar un proiect. Cei care merg în zona jazz-ului nu contează, fiindcă nu sunt promovaţi. Cei care sunt promovaţi contează numai prin faptul că sunt atât de slabi încât lumea îi ascultă ca fond sonor. Iar Bănică Jr. îşi face în fiecare an numărul la Sala Palatului, isterizând femeile cu o muzică departe de ceea ce ar trebui să aducă un trend-setter.

Ce trebuia să văd sâmbătă seara pe TVR1? 12 piese care să rupă norii pentru a ajunge la Helsinki. Ce am văzut? Multe lălăieli, falseturi, jocuri de scenă improvizate şi proaste (Wassabi? Come on... cine le-a pus nene pe fetele alea să facă piruete ameţite acolo?), feţe noi şi bune doar de pictoriale (uite că şi Târgu Jiu are Marin-ele lui) şi multă multă poleială colorată şi metalică.

Habar n-am cine va câştiga în final (personal, cred că vom exploata la maxim conceptul de Dracula (ăsta ne-a mai rămas: Ceauşescu nu mai impresionează iar Nadia Comăneci bea doar lieidi milc) deci Simplu + Andra au toate şansele) însă zău că nici măcar nu mă mai interesează, nici măcar la nivel de scandal (anul trecut au fost Indiggo, acum plagiatul... la anul ce vor mai inventa?). Rămân cu aceeaşi stare de confuzie legată de muzica românească actuală. Aşa că atunci când intru într-un magazin cu cd-uri şi mă opresc la standul cu români voi răspunde doar la ocheadele făcute de Dan Spătaru, Aurelian Andreescu sau Margareta Pâslaru. La naiba, lucru care acum 15 ani mi s-ar fi părut inacceptabil dar care acum a devenit cu adevărat valoros.

12 Comments:

Florin Grozea (Hi-Q) said...

Parerea ta este, din pacate generalizata. De ce e muzica romaneasca "subtire"? Daca vrei sa-ti dau un raspuns cat mai scurt, hai sa ne amintim ca muzica romaneasca are, de fapt, maxim 11 ani. Industria muzicala romaneasca a inceput o data cu aparitia legii drepturilor de autor, in 1996.

In anii 50 americanii aveau super-show-uri live, aveau impresari, marketing, promovare si retete de succes. Noi aveam boieri si tarani, comunisti si armata rusa.

Inainte de a compara muzica romaneasca cu orice altceva, ganditi-va la ea ca la un copil de 6 ani (considerand anul 2000 unul de referinta, de revolutie).

Ok, poate e un copil talentat, poate nu e, dar e prea devreme sa ne dam seama! Si oricum, e prea mic ca sa faca performanta, prea mic ca sa iasa in lume, prea ne-dezvoltat, prea micut ca sa te superi pe el...

Eduard Ţone said...

Florin, sint de acord cu tine 100%, ai dreptate cu ce spui si aceeasi explicatie as da-o si eu celui care ar spune de ce revistele de la noi nu se ridica la nivelul celor de afara: pentru ca aia fac reviste glossy de 50 de ani, noi facem din 1996, de cind a aparut prima (Avantaje). Nu avem fotografi de nivel international, nu avem stil, viziuni si in general copiem (numai ca in presa a copia e mai putin grav decit in muzica).
Problema mea e alta si cred ca asta n-am scris explicit: eu cred ca muzica din Romania de acum 4-5 ani era mai buna! La orice nivel: rock, pop, hip-hop, orice. Cred ca si manelele erau mai bune (nu ascult, nu te speria, e doar un feeling :-). Sa mor io: acum 5 ani ascultam Hi-Q cu mare placere. (pe Dana am si invitat-o sa pozeze in FHM... nu ca ar avea fo'legatura :-)). Acum... nu mai ajungeti la mine, nu stiu de ce. E vina voastra? E vina industriei muzicale? E vina vremurilor? Si crede-ma, ascult muzica. Multa si de orice fel. N-am studii muzicale, nu ma dau mare cunoscator, ma bazez doar pe ceea ce-mi place cind ascult si n-o sa-mi schimb opiniile de dragul altora.
Nu ma supar pe copilul ala care cinta (Doamne fereste, aia mica e o dulceatza de fata, ba chiar un fenomen!!), nu ma supar nici pe fata aia care vine la finala Eurovision si cinta ca naiba - lucrurile stau, cred, undeva in spate. Cred - cred! - ca a intervenit o oarecare blazare in muzica de la noi. Inainte era mai mult entuziasm, drept pentru care ieseau lucruri mai bune, mai de calitate, fie, hai, chiar si mai comerciale! Acum, din pacate, nu (prea) mai iese nimic.
Ce-i de facut?

Aurelian2007 said...

Un lucru care s-a omis aici e ca blazarea muzicii din romania porneste de la case de discuri si producatori.Toata lumea doreste sa se imbogateasca peste noapte.Cantitate nu si calitate. Sunt atatea talente care stau pe margine si nu sunt promovate. De ce?? Pentru ca nu e prietenul lui cutare, nu a inregistrat la X-lescu in general se merge pe pile.Asta e adevarul gol golut si sa nu ne mai ascundem dupa degete. Va ofer un exemplu care se intampla si la noi si care justifica, zic eu lipsa de muzica adevarata. http://www.youtube.com/watch?v=irk3_p15RJY . N-am mai fredonat demult o melodie romaneasca....

anonimu' said...

Muzica romaneasca are o singura problema: lipsa profesionalismului (tuturor) celor implicati. Incepand cu producatorii, care in 'nemasurata' lor cultura muzicala, cred ca daca arunca niste uasabee iau ceva iesemesuri si gata, pac-pac (vorba lui Jiji), si-au scos cazarea la Marski si turul pe Suomenlinna.
La celalalt capat al lantului (non)valoric sunt 'artistii' (sau 'trupele'). Greii, abandonati de radiouri si producatori - s-au dezorientat complet, fie au realizat ca le-a venit vremea, fie s-au refugiat pe nise; newcomers-ii(unii chiar nechemati) isi inchipuie ca muzica romaneasca a inceput cu ei; daca ar fi niste Knopfleri nu i-ar intreba nimeni daca stiu sa citeasca o partitura, dar bietii sarmani nu stiu sa-si citeasca nici buletinul! (nu toti, vreau sa subliniez).
Tin minte cand Pro-ul a 'pro-clamat' ca 'pune bazele industriei muzicale romanesti', cu multa galagie: atunci au aparut o gramada de trupe, de andrele si de asii, fluturi de lampa mai toate. Pentru ca erau niste facaturi, niste creatii artificiale. Cred ca asta a fost o alta mare defavoare adusa muzicii romanesti. Pro-ul a incercat sa aplice retete de succes din State, o perioada i-a si iesit, pana cand s-au prins si celelalte televiziuni.
Piata nu greseste. Din acest motiv muzica romaneasca arata asa cum o vedem, si sunt convins ca mai devreme sau mai tarziu va aparea o trupa sau un artist 'de garaj' care sa razbata. Just wait and see!;)

Florin Grozea (Hi-Q) said...

Aurelian si Anonimul au amandoi dreptate. Lipsa de profesionalism in muzica se simte la toate nivelurile si in toate domeniile! De la sefii caselor de discuri care nu au nici un pic de cultura muzicala, djii de radio care promoveaza muzica dupa ureche, pana la compozitori, ingineri de sunet si artisti interpreti.

Ma apuc cu mainile de cap cand trebuie sa fac o intelegere cu vreun "artist"... Neseriozitatea si neprofesionalismul sunt peste tot!

Prea putini sunt si talentati, si seriosi, din pacate.

Dar mereu ma gandesc: ce sa-i cer, e doar un copil!

ekabu said...

faptul ca nu exista nici un producator decent, cum tocmai ce-a zis anonimu, imi pare a fi cea mai grava problema a muzicii romanesti, de orice fel ar fi ea. citeam odata o chestie, prin rolling stone parca: daca paris hilton a reusit sa scoata un album rezonabil (e si parerea mea: "paris" e un album bun, chit ca e camp pur acolo), atunci nici unul dintre cei care fac muzica nu are vreo scuza atunci cand da chix. doar pe jumatate adevarata totusi, afirmatia asta spune multe despre productie. florin are dreptate cand spune ca muzichia de pe la noi e prea frageda ca sa fie sus. dar nu pe de-a-ntregul. traim vremurile unui sincronism instantaneu, deci se cheama ca performerii/artistii ar trebui sa fie conectati la ceea ce se intampla chiar acum prin lumea muzicii. faza e ca aproape toti oamenii din muzica romaneasca pe care-i stiu eu (nu-s chiar putini) sunt de o incultura crasa in materie. iar muzica romaneasca a momentului e, dupa mine, fix suma data de lipsa unor producatori capabili si de jenanta cultura muzicala a actantilor. iar chestia asta a crescut un public necritic, care umple sali la banica junior si junioara stratan.

rekabu said...

mai era un r acolo, da l am ratat :)

puck said...

ei, sa fim seriosi, s-a facut muzica si inainte. cum adica avem muzica numai de 11 ani? go chek radio3net:)

si e pacat pentru ca voci sunt: andra si nico de ex, sau baietii de la desperado.

cat despre aia cu liubi liubi, chiar nimeni nu mai asculta mano negra, les negresses vertes? da-o incolo :)

asta asa ca de la o iubitoare de muzica romaneasca

Eduard Ţone said...

Bingo, Puck! Muzica romaneasca nu s-a inventat acum 11 ani!
Phoenix, Mondial, Holograf (cel vechi), Iris, Celelalte Cuvinte, Compact, Florian din Transilvania, Sfinx, si ASA MAI DEPARTE! Astia toti si multi altii au facut istorie.

Altfel, sigur ca pina la urma totul porneste din background, adica de la casele de discuri IN PRIMUL RIND. Casele de discuri din Romania sint ca editurile, adica de toata jena: nu investesc in marketarea si in promovarea unor produse de calitate. Daca - dau un exemplu - dai o lovitura cu Cleopatra, in loc sa investesti profitul intr-o trupa/voce necunoscuta dar cu mare potential si cu adevarat de valoare, mai bine iti mai tragi o vila si astepti frecindu-ti palmele urmatorul "tun", care poate sa fie o manea sau un c.a.c.a.t. Calitatea nu conteaza - e ultimul lucru care primeaza pentru o casa de discuri. Se vinde c.a.c.a.t.-ul? OK, no problem, vinde-l, e dreptul tau! Dar investeste si in valori! Promoveaza si valorile!

nexus6 said...

Muzica un copil de 6 ani. Nu cred asta! Poate un batrin bolnav de 6 ani incoace dar nu vreau sa fiu asa dur... Pai ce noi nu am cantat in perioada comunista? Nu am avut inainte de '89 ingineri de sunet? Nu am creeat cantece memorabile? Nu am avut artisti originali? Doar pentru ca nu au fost atat de multi, sufocant de multi, nu inseamna ca n-au existat. Eu personal cred de fapt ca proportia celor cu geniu muzical intr-o tara ca Romania este mult mai mica decat ne fac casele de productie astazi sa credem. Aici e problema. Piese futile, oameni imbracati prost si umflati cu silicon, voci robotizate de cacao cu computerul, rime bolnavicioase si insipide, tigani inveliti cu aur turcesc - cantareti nativi, fetite urcate pe scena in formule de multiplu comun, muzica la pachet cu telenovela, toate ne sunt prezentate ca fiind valoarea absoluta a timpurilor noastre. Prietenul de langa tine iti spune ca nu esti cool daca nu asculti aia, mama te intreaba daca iti place cum canta X ca ea l-a vazut intr-o emisiune si i-a placut cum vorbeste, nou nascuti au darul cantecului si par ca sunt facuti in tuburile lui Flute de Pan... Suntem asezati pe o imensa ureche avida sa primeasca vibratie. Este Romania de azi! Ce faci la toate astea? E mai greu sa te impotrivesti decat sa accepti sa mergi cu turma... Greu dar nu imposibil! Asa ca, asculta...he he, de tine depinde!

Eddie said...

nexus, e drept ce spui. cred insa ca Florin s-a referit mai degraba la "industria muzicala". Nu putem spune ca inainte de 90 aveam asa ceva. Aveam ingineri de sunet, aveam artisti (buni), aveam de toate dar nu se poate spune ca aveam industrie. Exista o casa (unica) de impresariat, care se numea ARIA si care dracu' mai stie (cred ca nici el nu mai vrea) dupa ce principii functiona si asa mai departe.
Normal ca avem putin geniu muzical, nu sintem o natie atit de "cintatoare" precum noi insine vrem sa ne facem sa credem. Da' macar aia care sint "geniali" ar trebui adusi mai profesionist la suprafata.

anonimu' said...

Daca este sa ne uitam la cifre, singurul rezultat concret al 'industriei muzicale romanesti' este maneaua. O detestam, incercam sa o uitam, dar uitandu-ne la cifre, vanzarile raportate se apropie de 50%.
Eminem a devenit un fenomen in State cand a fost acceptat de albi, care pana la el nu cumparau albumele brothers-ilor. Maneaua a devenit un fenomen la noi cand a fost acceptata...tot de 'albi' (sa ma scuze negrii...). Amintiti-va Revelionul organizat cu mare staif, la un hotel cu marmura si multe fetze de ceara, la care s-au cantat manele!
Credeti ca daca Iris sau Holograf ar incerca azi un concert cu piesele lor de pe vremuri, nu ar umple un stadion? Atata ca producatorii din 'noul val' nu s-ar baga, pentru ca probabil...nu le cunosc piesele vechi!