duminică, 9 septembrie 2007

This is England *****

Am fost prima oară în Anglia în 1996 şi m-am îndrăgostit instantaneu de ea. De taxiurile londoneze, de geamurile mari şi fără perdele ale caselor de la ţară, de politeţea poliţiştilor, de gazonul perfect, de respectul mai mult sau mai puţin afişat faţă de Regină. M-am îndrăgostit până şi de englezi: în esenţă nişte ticăloşi şi nişte lorzi în acelaşi timp, care dimineaţa îşi poartă nasurile pe sus iar seara, în pub, sunt cei mai buni prieteni ai omului. Am spus în multe rânduri că Londra e un oraş în care mi-ar place să stau iar cei care auzeau asta mă priveau de parcă aveam deja pantofii muraţi de la ploaie. De mulţi ani ţin (degeaba) cu Anglia la orice campionat mondial sau european iar dacă ar fi să înnebunesc subit şi să merg peste tot prin lume după o echipă de fotbal, aceea ar fi Manchester United.

În acelaşi context, nu prea ratez un film despre Insulă şi insulari iar This is England avea un titlu prea evident ca să nu gâdile filoenglezul din mine. Nu mai văzusem nimic regizat de Shane Meadows, un tip de 35 de ani născut într-un "...shire" de prin Albion, cu câteva filme la activ premiate pe la festivaluri minore şi cu un trecut de skinhead care i-a generat ideile. În anul 1983, un puşti de 12 ani al cărui tată abia murise în războiul anglo-argentinian pentru Insulele Falkland, intră întâmplător într-o gaşcă de skinheads care-l primesc cu simpatie. În scurt timp, el va fi atras ca un magnet de un fost puşcăriaş care militează pentru ideea ca "Anglia să rămână a englezilor", dar care dă greş în tot ceea ce face, de la femeia pe care pusese ochii la incapacitatea de a se controla în faţa oamenilor de culoare.
Filmul e o întoarcere la cultura skinheads dar, mai mult decât atât, e o incredibil de sensibilă căutare a identităţii britanice într-o perioadă - anii '80 - care acum pare extrem de romantică. Este unul dintre cele mai bune filme pe care le-am văzut în ultima vreme, cu o coloană sonoră în total acord cu scenariul, cu câţiva actori perfect mulaţi pe rolurile lor şi cu o întrebare finală care îţi persistă în creier câteva ore după ce l-ai văzut: Is this England?

Foto: www.outnow.ch

0 Comments: