luni, 12 martie 2007

"Jurnalismul de blog" - ce inutilitate!

Citesc la alţii pe blog (atât cât am timp să alerg prin paginile lor) despre o idee care pare a prinde contur din ce în ce mai tare: aceea ca "blogării" să fie categorisiţi de acum înainte ca jurnalişti iar "jurnalismul" de blog să fie pus în linie cu celelalte tipuri de jurnalism.

"roMEDIAblogger" este prima Asociatie Media a Bloggerilor Romani. Militam pentru ca bloggerii romani sa fie recunoscuti ca jurnalisti liber-profesionisti. Orice blogger care respecta un minim de reguli de bun simt poate sa devina membru.

Privesc ideea asta din două puncte de vedere. Primul se referă la inutilitatea ei. Un jurnalist e un jurnalist şi în fundul gol. Degeaba îşi face cineva un cont pe blogger sau aiurea şi apoi se apucă să verse lucruri pe care le constată zi de zi pe stradă, prin alte ziare sau prin spaţiu. Acea persoană nu se va numi jurnalist, indiferent de pecetea pe care şi-o pune în frunte. Jurnalismul înseamnă (mult) mai mult. A-ţi face un blog nu înseamnă a deveni jurnalist. Poate doar dacă se schimbă conceptul de "jurnalism" şi, odată cu el, întreaga lui deontologie.

În plus, dacă un jurnalist adevărat se apucă să-şi pună anchetele pe blogul personal el nu se transformă într-un "jurnalist de blog" (şi nu cred că-şi va dori să-şi spună aşa) ci va rămâne la esenţa meseriei sale, pe care decide să o vândă cuiva (în caz că este freelancer) sau să o ofere benevol lumii întregi.

Al doilea punct de vederere priveşte nevoia unora de a "face" ceva cu blogurile astea şi cu explozia lor. Ele "trebuie" încadrate undeva şi atunci trebuie inventat ceva. Nu, domnilor, nu blogul (conceptul de blog) este viitorul jurnalismului online, chiar dacă există câţiva jurnalişti "bloggeri" care au în sânge meseria asta şi care chiar reuşesc să o transpună întrucâtva, prin părţile ei mai degrabă periferice, pe propriile jurnale digitale.

12 Comments:

anonimu' said...

Citand Encyclopædia Britannica, "un blog este un jurnal online unde un individ, grup sau firma prezinta o insiruire de activitati, ganduri sau idei. Unele bloguri functioneaza in principal ca filtre de stiri, colectand diferite surse online si adaugand scurte comentarii sau linkuri. Alte bloguri se concentreaza pe prezentarea de materiale originale."
O metoda simpla, de-a dreptul americana, pe care sa o numim "metoda 30-30" (:D) e urmatoarea:
Pasul 1 - bloggerul jurnalist ia o foaie alba de hartie si un instrument de scris;
Pasul 2 - dovedeste ca e jurnalist.
Daca pasul 1 a necesitat mai mult de 30 sec iar pasul 2 nu s-a incheiat in 30 min, lasa-te frate de jurnalism pe blog! Da-i cu Ctrl+C / Ctrl+V pana te tine cineva in servici mai mult de doua saptamani!

Eduard Ţone said...

...dar lucrul asta poate sa-l faca de-acasa, in fiecare zi, fara sa aiba vreo apasare! din 30 in 30 de secunde!
in plus, nu sint convins ca blogarul "acela" stie ce-i aia instrument de scris.

anonimu' said...

...daca nu stie, inseamna ca Pasul 1 dureaza mai mult de 30 sec, asadar poate sa treaca direct la sfatul practic!
Pentru a da sanse si amatorilor, formuland problema complet, revin cu definitia jurnalismului, tot din 'Britannica: "colectarea, pregatirea si distributia stirilor si a comentariilor aferente, precum si a articolelor pe o anumita tema, prin intermediul diverselor medii".

adrian boioglu said...

ceea ce nu au inteles multi dintre cei care au citit cu ce se maninca "roMediaBlogger" este cit de simpla e ideea si in acelasi timp ...cit de exclusivista. nu orice blogger poate sa devina jurnalist liber profesionist!
in momentu de fata, oricine poate sa-si declare ..sustinerea (nu apartenenta) prin postarea siglei pe blog. cind vor fi suficient de multi va incepe partea a doua a povestii.
adik dezvoltarea statutului, a criteriilor de alegere a membrilor cu drepturi depline si implicit a alegerii membrilor cu drepturi depline.
pina acum nu au fost facute decit citeva experimente de cereri de acreditare a unui membru "roMediaBlogger". experimente care au reusit! adik anumite institutii ale statului roman au acreditat un blogger. nu orice blogger, ci unul care, membru fiind al unei asociatii care garanteaza pentru el, respecta anumite reguli.
un comment nu este locul potrivit pt a detalia pe acest subiect, dar am incercat sa detaliez mai mult o chestie care pe cit de mult contur prinde..pe atit de neinteleasa este. restul amanuntelor sunt e blogul acestei initiative: romediablogger.blogspot.com

anonimu' said...

QED!
... persevereaza pe calea gandirii libere, iar cand vei lua primul sapte din viata ta de literat, te sfatuiesc sa-ti iei vacanta o perioada, altfel o sa te ucida limba romana!

Eduard Ţone said...

Adrian, iarta-ma, dar nu inteleg, explicatia ta mi se pare confuza. Cum adica mai intii iti declari sustinerea si apoi dezvolti un statut? E foarte usor sa pui o sigla pe un site si, evident, asta urmareste generare de trafic in primul rind, insa eu zic ca e mai logic ca intii sa ai un statut, o conceptie, o ideologie si apoi sa declansezi o campanie de promovare a ei.
In plus, care e relevanta ca un blogger e acreditat de cineva, undeva? Asta il transforma automat in jurnalist?
Iar daca o idee care prinde contur e neinteleasa, pai atunci, scuze, e vina celor care o propaga.

adrian boioglu said...

Eddie, e simplu:
oamenii nu pot decit sa-si declare sustinerea in momentul de fata p ca asociatia nu are statut de persoana juridica. totodata, nefiind inca inregistrata ca asociatie, sau organizatie neguvernamentala nu are un statut care sa corespunda unei asemnea forme de organizare. ideile, sau principiile dupa care se ghideaza au fost exprimate in scris, pe blogul amintit mai sus si nu numai....
deci conceptia ideologica despre care vorbesti exista. ceea ce nu a aparut public este statutul (asa cum e el definit in dex). adik nu exista inca un document scris, oficial care sa reglementeze modul de organizare si functioare a asociatiei. in plus acest dcument nu a fost inscris alaturi de alte documente la o judecatorie. dece? asta pt ca eu nu am avut timp si Romania este la 16 ore de zbor cu avionu.
bloggerul acrditat ca si jurnalist liber profesionist u inseamna poate nimik pentru unii dintre noi. pentru altii (si ma refer la o parte a bloggerilor din romania) inseamna primul pas spre recunoasterea calitatii de blogger-jurnalist liber profesionist. odata facut acest pas, avem un precedent in actiunile noastre viitoare. NU, o acreditare nu il transforma automat in jurnalist. cum nici angajarea a un ziar nu te transforma in profesionist al cuvintului. dar e un inceput...
eu am aproape zece ani de presa (tv, radio, agentie de presa si ziar) in spate si vreau sa fac ceva pentru ca o parte din bloggerii romani sa beneficieze de aceleasi drepturi ca si un jurnalist. (doar cu o conditie simpla: sa respecte aceleasi reguli ale jocului).
bloggerii americani au facut-o deja. media bloggers association a fost recunoscuta oficial, iar bloggerii sunt invitati la conf de presa ale lui bush, de ex...
ai zis bine ca e o idee care prinde contur. asta pt ca acum se cristalizeaza echipa si modelul care va fi urmat de toti in viitor. si cind zic toti ..ma refer la cei care vor sa faca parte din aceasta initiativa. ideea a fost inteleasa de unii si de aceea e sprijinita. altii o sustin doar pt ca da bine sa te chemi blogger jurnalist. (fara sa stie exact cu ce au de a face), o a 3-a categorie e a celor care nu sunt interesati si ultima e cea a bloggerilor (sau jurnalistilor) care fie nu au inteles, fie nu vor sa inteleaga.
ceva e clar: initiativa asta nu se face decit cu cei care vor. nu te obliga nimeni sau nu te numeste nimeni jurnalist liber profesionist daca ai un blog in care copiezi stiri de pe agentiile de presa, injuri sau pui poze cu familia si colegii de clasa... asta nu se cheama jurnalism...
la postul tau am observat ceva: ai spus inca din titlu ca e o inutilitate, dupa care ai incercat sa intelegi. si cred ca acum, odata ce ai inteles mai bine, imi dai dreptate. gresesc?
keep up the good work ;)

Eduard Ţone said...

Adrian, sint de acord cu tine, sa zicem, in mare parte, insa, repet, eu nu inteleg esenta: ce se presupune ca ar trebui sa insemne "jurnalism de blog"? Defineste acest concept, te rog! Iau un exemplu: un tip face o ancheta despre soarecii din pivnitele Guvernului apoi o pune pe blogul lui, gratis, pentru tot poporul care intra acolo. Asta poate insemna "jurnalism de blog"?
Ceea ce incerci sa spui tu, asa cum vad eu lucrurile, este asa: freelancerii isi fac bloguri si publica acolo, pro-bono, materialele lor jurnalistice. Si atunci se poate spune despre ei ca sint jurnalisti de blog. Corect?
(cum si ce cistiga din asta, treaba lor)

adrian boioglu said...

eu nu am folosit expresia "jurnalism de blog", dar ea poate fi aplicata aici, pentru ca in esenta inseamna acelasi lucru.
da, ancheta despre soarecii din pivnitele guvernului oate fi un material care se preteaza a face parte din aceasta categorie. dar nu numai anchetele isi au loc aici. ci si editorialele, si articole de alta natura: divertisment, it, gadgets, calatorii, poate chiar si review-uri de...mancare sau restaurante.... citeva conditii se impun: materialul sa fie original (adik bloggerul sa nu copieze de prin alte parti.), iar daca info e publica si el publica un comentariu, editorial..etc... sa fie un comentariu nu sa copieze pur si simplu...
nu jurnalitii free-lanceri sunt vizati ci in primul rind bloggerii care vin cu ceva original si care au ceva de spus.
iar daca e vb de castig e simplu...cine scrie bine are sanse sa fie vazut de cine trebuie si in felul asta poate sa capete un job colateral la un ziar sau revista. (daca asta ii este scopul, evident). daca nu se va multumi cu fapul ca este citat de marile ziare si agentii de presa.
bloggerii americani au ajuns la cnn si pe associated press, dupa ce au comentat procesul lui Libby Scooter. (stiu ca o comparatie de acest gen poate fi considerata deplasata in relatie cu blogosfera romaneasca, dar e timpul sa evoluam si noi.)
in acelasi timp, cel care vrea sa aiba blog-ul doar pt a-si face publice shotiile de la liceu, rezultatele echipei de handbal a clasei, sau pt a-i injura pe altii, cit si cel care tine sa transforme blogu intr-o colectie de "decupaje" din ziare/net/agentii de presa... o poate face in continure, dar nu are sprijinul RoMediaBlogger...
sper ca m-am facut inteles si initiativa nu ti se mai pare o inutilitate :)
take care,

anonimu' said...

Pe suprafata unei ape, la o privire atenta, observi doua feluri de valuri. Cele mici si apropiate sunt produse si impinse de vant. Cand valurile acestea mici ies de sub actiunea vantului care le-a produs, ele merg mai departe, continua sa se propage; in mod miraculos se 'combina' si formeaza valurile mari. Care se propaga si ele cuminti, in baza greutatii lor. Cand valurile mari se aduna si ele, iar viteza de deplasare a frontului de unda devine mai mare chiar decat a valurilor mari, atunci se sparg, fac zgomot si spuma, fac spectacol si atrag atentia.

RoMediaBlogger e doar un val mic deocamdata, iar stampila unei judecatorii nu il face mare, nu ii ofera mai mult sprijin decat pot sa ii ofere alte valuri mici ca si el.

Notiunea "Jurnalism de blog" este - si cred ca Edi si la asta s-a referit cand a denumit-o inutilitate, o tautologie. Blogul este just a media component. Este online media si nimic mai mult. Prin urmare notiunea se incadreaza foarte pe larg in definitia jurnalismului si nu aduce chiar nimic nou.

Pentru comunicare nevoia de legitimitate este o premiza esentiala. Ignori, cel mai adesea, o sursa in care nu ai incredere. Aderarea la o organizatie 'care sa garanteze pentru membrii ei' nu e suficienta pentru a o obtine. Formarea unei asociatii nu ofera automat legitimitate nici ei, si cu atat mai putin membrilor ei. Avem asociatii de locatari, asociatii de vanatori si pescari, asociatii de apicultori, asociatii de tot felul de muritori. Pe net faci un forum si 'ai intemeiat' o asociatie. Dar ce spune asta celor care nu ii sunt membri? Mai nimic! Cel mult iau act de existenta ei. Sau adera, daca simt nevoia. Comunitatile online cresc in baza interactiunilor off-line. Jurnalismul online are nevoie de interactiune si prezenta off-line pentru a capata legitimitate.

Exemplul cu bloggerii invitati la Bush nu e unul fericit, e un exemplu insa de manipulare ca la carte. Campania trecuta din State a marcat momentul inceperii utilizarii pe scara larga a mediului online in acest scop. In timp ce unii candidati isi tineau blogurile proprii, altii au invitat bloggerii 'externi' pentru a imprima o senzatie de acceptare larga intr-un mediu neutru, visul oricarui manager de campanie. Unul dintre avantajele 'asocierii' este acela ca, in calitate de manipulator, atingi mai multi cu un efort unic. Intre campanii, comunitatile sunt la fel de pretuite de oamenii de marketing, asa cum probabil stii.
Cat despre Libby - intelegand ca ai urmarit cu atentie toata istoria, spune-mi daca stii pe careva care sa ii egaleze macar maiestria sa de manipulator! Media, de la marile cotidiene americane, televiziuni si pana la bloggeri - erau peanuts pentru el! Ceea ce NU doresc sa se intample in blogo-bubble-ul romanesc este sa cada prada manipularii, desi tare ma tem ca o sa asistam si la asta...
Prin urmare, din partea mea, mult succes!

Eduard Ţone said...

Comentariul lui Anonimu' mi se pare foarte pertinent. Manipularea prin bloggeri e unul dintre pericole.
Sigur, Adrian are parerile lui de buna credinta (nu-l acuz de altceva, se vede ca el chiar crede in acest "concept"). Eu poate sint mai de moda veche - consider ca jurnalismul "pus" pe un blog nu e decit, eventual, un mijloc de exprimare, nicidecum o forma. Insa timpul o va dovedi, fiindca aici va incepe "cealalta" discutie: cit vor mai fi blogurile la moda.

adrian boioglu said...

good point eddie,
eu zic ca nu numai vor fi la moda, dar vor cistiga teren in fata media tarditionale.
anonimu da-mi, te rog, un mail pe boioglu@gmail.com . vreau sa te intreb ceva.